Webwinkel starten: 13 redenen om nu te starten

IBAQ - 13 redenen om nu een webwinkel op te zetten

13 redenen om nu een webwinkel te starten

Heel veel middenstanders hebben al een webwinkel naast hun gewone fysiek webwinkel. Met wisselend succes. Het overgrote deel van de middenstanders hebben echter nog geen website. De redenen die wij horen zijn verschillend: "Zal wel erg duur zijn", "Heb ik al een keer geprobeerd, maar slecht bevallen", "Ik heb geen verstand van computers" enzovoorts. En dat is jammer. Met de moderne technieken anno 2017 is het bouwen van een professionele webwinkel echt niet moeilijk meer en dus ook niet kostbaar. En als u met email kan omgaan, dan is de rest echt niet veel moeilijker. Kortom: Een webwinkel starten kan nu, goedkoop en zonder veel poespas.  

 

1. Uw klanten kopen steeds meer met hun smartphones.

Jong én oud bezitten een smartphone, tablets of PC en weten daar steeds beter gebruik van te maken. Het zoeken naar een specifiek product (en of dit nu een slagroomtaart, hoortoestel of dakkapel is) wordt steeds vaker eerst op de smartphone uitgezocht. Volgens Google wordt meer dan 75% van alle zoekdrachten in Nederland op smartphones uitgevoerd! Zorg dat uw bedrijf en uw website/webwinkel dan goed gevonden kan worden op en smartphone.

2. De omzet van webwinkels groeit met ca 20 % per jaar.

Consumenten geven weer geld uit. Diverse onderzoeksbureaus geven aan dat zowel webwinkels zonder fysieke winkel (23%) als webwinkels met fysieke winkels (15%) flink in de groei zitten ten opzicht van vorig jaar.

3. De economie draait op volle toeren.

Het ondernemersklimaat is weer helemaal goed. Alles draait weer op volle toeren. Leveranciers kunnen alles goed en snel leveren. Consumentenvertrouwen is hoog.

4. Een webwinkel kost nauwelijks meer inzet van personeel

Heeft u al een fysieke winkel dan kun je in de meeste gevallen de webwinkel gewoon met het bestaande personeel ‘bemannen’. Veel administratieve handelingen worden door of de klant of de webwinkel zelf afgehandeld (zoals de bestelling en de betaling) en de extra te leveren producten die u vaak uit eigen voorraad of met de bestaande productiemiddelen gewoon leveren.

5. U heeft er nieuw verkoopkanaal bij dat altijd open is.

Een website en webwinkel is altijd open. 7 x 24 uur, 365 dagen per jaar. Wij hebben inmiddels zelf al meerdere voorbeelden gezien dat, en hoe gek het ook klinkt, er zelfs 's nachts om 03:00 uur een slagroomtaart wordt besteld. Of uitgebreid informatie wordt gedownload over dakkapellen. Bestellingen die binnenkomen terwijl u ligt te slapen, het is echt waar.

6. Uw kostprijs per verkocht product gaat naar beneden

U vergroot hiermee u winst voor zowel de fysieke winkel als de webwinkel
Zeker als de omzet van uw webwinkel verder doorgroeit neemt de kostprijs voor het inkopen of produceren van een product af. Dat is waarheid als een koe. Dat betekent dus ook dat de producten die u in uw fysieke winkel verkoopt vanzelf goedkoper kunnen worden (of zoals u wilt de prijs gelijk houdt en een hogere winstmarge opstrijkt).

7. Vergroten van naamsbekendheid

Bij veel zoekopdrachten wordt vaak lokaal gezocht. Soms direct in de stad of dorp waar de klant zelf woont, maar vaak wordt het zoekgebied veel ruimer genomen, bijvoorbeeld: "gehoortoestellen groningen" levert alle audiciens in de provincie Groningen op!

8. Vergroten van de afzetmarkt

Met het openen van een webwinkel zult u zien dat van lokale naar regionale afzetmarkt groeit en voor degene binnen een grote stad van straat naar wijk of van wijk naar stad groeit.

9. Bereikbaarheid en openingstijden

In onze analyses zien we ook vaak dat een potentiële bezoeker naar het adres en openingstijden zoekt. Vermeld die dan ook duidelijk op de site. Ook het gebruik van Google MijnBedrijf is een belangrijk hulpmiddel hierbij.

10. Wie is de persoon achter de bakker

Uit onze eigen onderzoeken van diverse webwinkels blijkt, en wellicht heeft u dat zelf ook al ervaren, dat er bijzonder veel aandacht is voor de contactpagina op uw website. Wat altijd hoog gewaardeerd wordt, is als er op deze pagina een persoonlijke noot of foto van de eigenaar staat. Een klant zoekt namelijk vaak niet alleen naar wat voor een bedrijf u heeft, maar vooral ook naar de persoon en eigenaar erachter. Mond-op-mondreclame en op zoek naar vertrouwen zijn hier belangrijke drijfveren voor.

11. Productinformatie gemakkelijker beschikbaar

Geen enkele klant koopt iets op een omschrijving of foto alleen. De klant wil altijd bevestiging of het product precies past bij wat hij of zij zoekt of voldoet aan externe kwaliteitseisen en normen. Extra productinformatie is dan ook essentieel. Let op: Er bestaan EU-wetgeving voor specifieke branches (bijvoorbeeld de food sector) waarin specifieke productinformatie zelfs verplicht is!

12. Vergroten betalingsgemak

Zodra een klant een bestelling samengesteld heeft, zorgt de webwinkel voor de financiële afhandeling. Dit kan via iDeal, maar ook een betaling met een creditcard of een bank-overschrijving wordt automatisch geheel verzorgd en heeft u nauwelijks omkijken naar en is veilig.

13. Laten bezorgen of klaarzetten bij afhalen in fysieke winkel

Wat de webwinkel ook voor je doet is het deel waarin de klant zijn of haar wens ten aanzien van het bezorgen of afhalen kenbaar kan maken. Het is natuurlijk mooi als om 's nacht om 03:00 uur en een slagroomtaart wordt besteld, maar die kan dan natuurlijk niet om 08:00 even thuisbezorgd worden of klaarstaan in de winkel. Laat staan op zondag. Gelukkig handelt de website dit ook voor je af.

Geinteresseerd?

Zie ons demonstratiewebwinkel: www.bakkerswebshop.nl

Zie onze prijslijst: prijslijst

www.ibaq.nl

Bel ons op: 085-3010975

Mail ons: info@ibaq.nl